sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Juhani Nurmi

Kalevan elokuvakriitikkona vuodesta 1990 alkaen. Elokuva-aiheisia haastatteluja mm. Imageen, Suomen Kuvalehteen, Blue Wingsiin (Finnair) ja Helsingin Sanomiin. Oli mukana perustamassa elokuvalehtiä Elokuva ja Episodi, ja toimi lehtien ensimmäisenä päätoimittajana. Tv-puolella elokuva-aiheisia haastatteluita TV2:lle, MTV3:lle (45 Minuuttia, Huomenta Suomi, Kymmenen Uutiset), Nelosen Uutisille ja YLE1:n Aamu-tv:lle. Oli organisoimassa Oulun OFF-elokuvafestivaalia vuosina 1993–94 festivaalijohtajana. Aloitteleva elokuvakäsikirjoittaja.

1. Sideways (Alexander Payne, Yhdysvallat, 2004)
2. Watchmen (Zack Snyder, Yhdysvallat, 2009)
3. Good Night, and Good Luck. (George Clooney, Yhdysvallat, 2005)
4. Batman Begins (Christopher Nolan, Iso-Britannia/Yhdysvallat, 2005)
5. Casino Royale (Martin Campbell, Yhdysvallat/Iso-Britannia/Tshekki, 2006)
-------------------
1. Mies vailla menneisyyttä (Aki Kaurismäki, 2002)
2. Paha maa (Aku Louhimies, 2005)
3. Kuulustelu (Jörn Donner, 2009)


1. ”Elämänmakuinen ja tragikoominen buddy movie. Uskomattoman hienosti ohjattu ja näytelty. Paul Giamatti ja Thomas Haden Church kohoavat yhdeksi kaikkien aikojen parhaista parivaljakoista valkokankaalla. Sideways saa katsojankin kipeästi kaipaamaan kahden parhaan ystävän rillumarei-reissua Pohjois-Kalifornian viinitila-alueille. Viinin käyttö elämän vertauskuvana on kerta kaikkiaan nerokasta. Kestää liki loputtomia katsomiskertoja, naurattaen ja itkettäen joka kerta. Ohjaaja Alexander Payne ei ole sittemmin löytänyt yhtä loistavaa aihetta pitkälle elokuvalle, eikä ihme.”
2. ”Viitta- ja sandaali -seikkailusta 300 vastannut Zack Snyder ällistytti kaikki luomalla majesteettisen antisankari-supersankarielokuvan, jonka päähenkilöt ovat joko luusereita, mielipuolia tai henkisesti järkkyneitä. Alan Mooren ja Dave Gibbonsin luoma Watchmen on kaikkien aikojen arvostetuin graphic novel. Vaihtoehtoiseen 1980-luvun puoliväliin sijoittuva Watchmen on dystopia, joka vetää visuaalisuudessaan ja kerronnallisessa kompleksisuudessaan vertoja Ridley Scottin Blade Runnerille. Mutta Blade Runnerin tavoin Watchmeniakaan ei ymmärretty sen ilmestyessä, eikä Watchmen saanut aikaan kovinkaan kuuluvaa kilinää kansainvälisillä lippuluukuilla. Sitä ei voi kuin ihmetellä. Ehkäpä tässäkin tapauksessa historia tekee tehtävänsä, ja kohottaa Watchmenin sinne minne se kuuluu – sokratesmaisesti pohdiskelevien tieteiselokuvien kirkkaimpaan eliittiin. Kaikkien aikojen paras supersankari-dystopia.”
3. ”Mustavalkoisena ohjattu elokuva on muistutus George Clooneyn tarinankerronnallisista taidoista elokuvaohjaajana. 1950-luvun vainoharhaista McCarthy-aikakautta (lue: Yhdysvaltain kommunistivainoja) kuvaava elokuva on fantastinen näyttö journalismin ja totuuden vankkumattomasta voimasta. David Strathairn loistaa pääosissa lahjomattomana journalistina, Edward R. Murrowina. Clooneyn, Robert Downey Jr:in, Jeff Danielsin ja Patricia Clarksonin hallitut sivuosasuoritukset alleviivaavat entisestään hienosti kerrottua ja ajatuksia herättävää elokuvaa, jonka pienimuotoisuus viehättää. Mahtavaa ajankuvausta myös kuvauksensa ja musiikkinsa osalta.”
4. ”Hollywoodin uusi ihmepoika, ohjaaja-käsikirjoittaja Christopher Nolan teki sen, missä esim. Darren Aronofsky ei onnistunut. Vasta Nolan onnistui vakuuttamaan Warner Brosin johdon Yön ritarin/Batmanin elinvoimaisuudesta. Nykyaikaan sijoittuvan Batman Beginsin vahvuus on sen ’alkutarinassa’: se kertoo miten alitajunnan syövereistä ja perhetragedian katharsiksesta syntynyt lepakkopersoona ottaa miljönääriperijä Bruce Waynen valtaansa, ja tekee tästä konnien kauhun. Nolan ohjaa lepakkodekkariaan tavattoman mukaansatempaavasti. Christian Bale on kuin syntynyt Bruce Wayneksi/Batmaniksi. Sivurooleissa nähtävät Michael Caine, Ken Watanabe, Gary Oldman ja Liam Neeson vankistavat kaikkien aikojen parasta Batman-elokuvaa entisestään. Kaikkien aikojen onnistunein supersankarielokuva.”
5. ”Kuten Batman Begins, myös Casino Royale on ’alkutarina’, joka näyttää miten tiedustelupalvelu MI6:n armottomasta tappajasta tuli se agentti, jota koko elokuvamaailma on oppinut rakastamaan v. 1962 lähtien: James Bond, agentti 007. Paljon kritiikkiä etukäteen saanut Daniel Craig on kaikkien aikojen paras leffa-Bond; vuoroin kova, herkkä, viekas, rakastava ja petetty. Martin Campbellin räjähtävä ohjaus ja nautittava käsikirjoitus huimine takaa-ajoineen, elämää suurempine pokeripeleineen ja romanttisine hetkineen kohottaa Casino Royalen roimasti aiemman Bond-kaanonin yläpuolella, unohtamattomalla ja kenties jopa ylittämättömällä tavalla. Kaikkien aikojen paras Bond-elokuva mutta myös todella hyvä Elokuva.”

-------------------

1. ”Muistinsa menettänyt mies alkaa rakentaa uudestaan elämäänsä köyhälistön parissa. Oli ansaitusti ulkomaalaisen elokuvan Oscar-ehdokkaana ja kolmas suomalainen elokuva, joka pääsi Cannesin pääkilpasarjaan.”
2. ”Väärennetystä 500 euron setelistä käynnistyy tapahtumasarja, jossa paha pannaan kiertämään. Kulissien takaisista ongelmistaan huolimatta ohjaaja Aku Louhimiehen ja tuottaja Markus Selinin mestariteos.”
3. ”Kiehtova kuvaus neuvostovakoojan Kerttu Nuortevasta hänen kuulustelijoidensa kynsissä v. 1942. Erinomaisesti näytelty, kirjoitettu ja ohjattu pienimuotoinen elokuva.”

Ja lista jatkuu:
4. Kivenpyörittäjän kylä (Markku Pölönen, 2005)
”Markku Pölösen ensimmäinen kokoillan elokuva on tragikoominen tarina supisuomalaisen kyläyhteisön katoamisesta. Matka menneeseen aikaan sekä naurattaa että itkettää.”
5. Levottomat (Aki Louhimies, 2000)
”Aki Louhimiehen ensimmäinen kokoillan elokuva on osuva urbaani kuvaus nuoren miehen sieluttomuudesta ja kykenemättömyydestä rakkaussuhteeseen.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti