sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Juhana Pettersson

Kirjoittanut elokuvasta mm. Kumppaniin, Roolipelaajaan, Nyt-liitteeseen ja Kulttuurivihkoihin. Erikoistunut erityisesti Irak-elokuviin, Lähi-idän elokuviin ja ”taidekamaan”. Opiskellut taide-elokuvaa Ranskassa Studio national des arts contemporain le Fresnoyssa 2003–2005.

1. Silent Light (Stellet licht; Carlos Reygadas, Meksiko/Ranska/Hollanti/Saksa, 2007)
2. La commune (Paris, 1871) (Peter Watkins, Ranska, 2000)
3. Avenge But One of My Two Eyes (Nekam achat mishtey eynay; Avi Mograbi, Ranska/Israel, 2005)
4. United Red Army (Jitsuroku rengô sekigun: Asama sansô e no michi; Kôji Wakamatsu, Japani, 2007)
5. Johanna (Kornél Mundruczó, Unkari, 2005)
-------------------
1. Melancholian 3 huonetta (Pirjo Honkasalo, 2004)
2. Laitakaupungin valot (Aki Kaurismäki, 2006)
3. Pavlovin koirat (Arto Halonen, 2005)


1. ”Tavattoman hieno ja kaunis elokuva, joka lähestyy aihettaan yllättävällä empatialla. Ohjaajan aiemmatkin elokuvat ovat olleet hyviä, mutta tämä nostaa hänet maailmanluokan tekijäksi. Vuosikymmenen kauneimmat kuvat ja moniuloitteisimmat, monisävyisimmät hetket.”
2. ”Watkinsin elokuva on poliittinen tai taiteellinen voitto. Se rikkoo elokuvantekemisen konventioita ja luutuneita käsityksiä siitä, miten elokuva rakennetaan ja kuinka kauan se kestää. Se kuvaa menneisyyttä elävällä, iskevällä tavalla, josta luutuneet pukudraamat voisivat ottaa oppia.”
3. ”Dokkarin kohtaus, jossa juutalainen ohjaaja ottaa yhteen israelilaisen sotilaan kanssa checkpointilla on vuosikymmenen voimaannuttavin hetki.”
4. ”Fiktionalisoitu dokkari käy käsiksi vasemmiston historian mustiin alueisiin sellaisella innolla ja tarkkuudella, jota toivoisi suomalaisenkin vasemmiston sisäiseen dialogiin. Harva elokuva sanoo näin paljon politiikasta ja ihmisestä.”
5. ”2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä tehtiin monta hullua elokuvaa, ja tämä on yksi hulluimmista ja hienoimmista. Kokonaan oopperan muodossa toteutettu, läpilaulettu elokuva ei jää kuriositeetiksi, vaan käsittelee aiheensa armottomalla rehellisyydellä ja emotionaalisella voimalla.”

-------------------

1. ”Upea, näkemyksellinen dokkari tärkeästä aiheesta, jonka tekeminen osoitti sekä hurjaa taiteellista näkemystä että henkilökohtaista rohkeutta.”
2. ”Kaurismäki on pitänyt suomalaisen elokuvan lippua korkealla jo jokusen vuosikymmenen, ja taso pitää edelleenkin. Hänen ansiostaan monilla ulkomaisilla henkilöillä on todellisuutta valoisampi kuva suomalaisen elokuvan laadusta.”
3. ”Pavlovin koirat on hieno dokkari huvittavasta ja omaperäisestä aiheesta joka paljastaa yllättäviä asioita ihmisestä. Mieleenpainuvia tilanteita ja loputtomia anekdootteja.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti