sunnuntai 7. helmikuuta 2010

Juha Rosenqvist

Kirjoittanut elokuvakritiikkiä vuodesta 1995. Tehnyt arvosteluja radioon (Nova), televisioon (Yle) ja eri lehtiin (mm. Filmihullu). Oli perustamassa Film-O-Holicia ja sen julkaisijana toimivaa Filmiverkko ry:tä vuonna 1998. Toiminut Film-O-Holicin vastaavana toimittajana perustamisesta lähtien.

1. Miami Vice (Michael Mann, Yhdysvallat, 2006)
1. 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää (Cristian Mungiu, Romania, 2007)
3. Babel (Alejandro González Iñárritu, Yhdysvallat/Meksiko, 2006)
4. WALL-E (Andrew Stanton, Yhdysvallat, 2008)
5. The New World (Terrence Malick, Yhdysvallat, 2005)
-------------------
1. Postia pappi Jaakobille (Klaus Härö, 2009)
2. Mies vailla menneisyyttä (Aki Kaurismäki, 2002)
3. Joki (Jarmo Lampela, 2001)


1. ”Yhden elokuvan nostaminen ylitse muiden ei onnistu, eli ykköstila mene jakoon. Vuosikymmenen merkittävimmät elokuvat ovat mielestäni  Michael Mannin Miami Vice ja Cristian Mungiun 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää. Perusteluna on elokuvien estetiikka ja elokuvien kuvallisen kerronnan poikkeuksellinen onnistuminen tarinan merkityssisältöjen avaajana. Estetiikaltaan, kuvakerronnaltaan ja tarinasisällöltään elokuvat ovat tyylillisesti toistensa vastakohtia, mutta kummassakin elokuvassa estetiikka ja visuaalisen kerronnan keinot ovat äärimmäisen harkittuja suhteessa sisältöön. Molemmat ovat kuvakerronnaltaan poikkeuksellisen vaikuttavia elokuvia, joissa nimenomaan kuvan kautta rakennetaan tarinan henkilöiden emotionaaliset ja praktiset motiivit. Kumpikin elokuva on huikea esimerkki kuvan voimasta tänä kuvallisen kulttuurin valtakautena.”
3. ”Jos vuosikymmenen ohjaaja valittaisiin, niin nimi olisi Alejandro González Iñárritu. Hänen elokuviaan on hankala laittaa mihinkään järjestykseen, mutta Babelissa Iñárritu on parhaiten onnistunut yhdistämään tematiikan, estetiikan ja kerrontarakenteen.”
4. ”Merkittävin Disney-animaatio 60 vuoteen. Ensimmäinen digianimaatio, joka yltää perinteisten animaatioiden tasolle. Elokuvan ensimmäinen puolituntinen on elokuvallisen kerronnan juhlaa. Yksinkertaisella tasolla toimiva tieteistarina ja tulevaisuuden kuva ovat onnistuneempia kuin monessa ns. vakavammassa scifi-teoksessa.”
5. ”Terrence Malickin tulkinta Pocahontas-myytistä avaa mieleenpainuvan kuvitteellisen näkymän maailmojen kohtaamisesta ja löytöretkien mukanaan tuomasta uudesta ajattelusta ja eurooppalaisen kulttuurin kolonisaatiosta.”

-------------------

1. ”Klaus Härön elokuvanovelli on esimerkillinen osoitus siitä, miten Suomessakin kyetään tekemään kansainvälisen tason elokuvia pienelläkin rahalla, kun ymmärretään, että pienen tarinan kautta voidaan käsitellä suuria aiheita ja elokuva tehdään tarvittavalla antaumuksella. Estetiikaltaan ja emotionaaliselta vaikuttavuudeltaan poikkeuksellisen hieno elokuva, jossa tarina, tematiikka ja muoto tukevat esimerkillisesti toisiaan.”
2. ”Aki Kaurismäen onnistunein elokuva siinä mielessä, että tässä elokuvassa Kaurismäen tyyli ja huumori murtautuvat ahtaamman entusiastiyleisön piiristä lähemmäs valtavirtaa ilman, että Kaurismäki olisi tinkinyt tyylistään tai periaatteistaan.”
3. ”Jarmo Lampelan pienistä tarinalangoista kokonaisuudeksi kasvava elokuva tavoitti 2000-luvun Suomen ja suomalaiset paremmin kuin mikään muu kotimainen elokuvateos.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti